Avvikelser i roller

När utfallet av en roll blir på ett annat sätt än vad som överenskommits eller vad som förväntas, kan vi prata om avvikelser. Alla typer av avvikelser får konsekvenser för de andra runt omkring i teamet. Vi kan sammanfatta detta som att det uppstår "tryck". Tryck som det används i teorin är neutralt, men beroende på situation så kan det upplevas negativt eller positivt. Här nedan följer exempel på några typer av avvikelser;“Rollöverbelastning”När kraven eller förväntningarna är orimligt högt ställda på en roll. "Rollbuktning"När någon gör mer i sin roll än vad rollen innehåller. "Rollförskjutning"När någon tar rollen på ett sådant sätt att innehållet blir annorlunda än förväntat."Rollupplösning"När rollen är så svårgripbar att de runtomkring och personen själv inte kan definiera rollen längre."Rollkrympning"När någon gör mindre än vad som förväntas av rollen. “Rollflykt”När någon inte tar sin roll alls."Rollkapning"När någon tar en roll någon annan tilldelats."Roll-mål-konflikt"När rollen eller visst innehåll i rollen strider mot teamets mål. “Roll-person-konflikt”När innehållet i rollen strider mot personens förväntningar, värderingar eller liknande.De negativa konsekvenserna av dessa avvikelser kan vara allt från vånda, stress, dåligt samvete och dåligt mående för individen. Det kan leda till att arbetet blir lidande, att uppgiften löses sämre eller inte alls. Det påverkar också de andra i teamet på olika sätt och kan ofta vara en källa till konflikt. Ta exemplet med rollöverbelastning, där kan vi anta att personen över tid blir väldigt stressad. Troligtvis kommer fler fel att begås och kvaliteten i utförandet blir lidande. Det kan leda till att kollegorna både blir oroliga för personen såväl som kritiska.Att hantera avvikelserDet finns några tumregler när det kommer till att jobba med avvikelser kopplat till roller. Först och främst, räkna med att det sker avvikelser hela tiden! Det är en del i dynamiskt teamarbete att roller rör sig och förändras, så angrip det med nyfikenhet och tydlighet. Det är viktigt, som vi skrivit i tidigare inlägg om roller, att göra avvikelsen uttalad och känd. Det är omöjligt att jobba med avvikelserna på ett bra sätt utan att alla känner till vad som försiggår och att vi kan vara tydliga.  Därefter är det bra att utvärdera om avvikelserna är okej eller om det orsakar problem i systemet. För faktum är, alla problem till trots, att Ibland är avvikelser vara till nytta för teamet. Det kan vara så att en avvikelse uppstått för att uppgiften ändrats och någon behövde lösa det nytillkomna. Eller så kan det vara så att någon i teamet sliter ont och att någon annan gått in i dennes ställe, vilket räddat prestationen kortsiktigt. Försök sedan att förstå varför avvikelsen uppstått. Det finns i regel en begriplig förklaring till varför. Titta på på rollgivandet, är rollgivandet tydligt? Vet personen vad som förväntas i rollen? Finns det tvetydigheter eller motsättningar i rollen? Intressera er för rolltagandet, hur matchar egenskaper, förmågor och färdigheter rollen? Hur ser sammanhanget ut, vad verkar vara okej eller inte i teamet? När ni skapat en gemensam bild av varför avvikelsen uppstått, titta på hur ni kan jobba med avvikelsen. Hur är rollen relevant för teamets uppgift? Behöver rollen tydliggöras eller ändras? Behöver personen hjälp att ta rollen eller behöver någon annan ta hela eller delar av den?Förfina rollerAtt jobba löpande med att förfina rollerna i ett team är en investering värd mödan. Att ha löpande dialog kan förebygga och avhjälpa stress, skav och konflikter i ett tidigt skede. Några exempel frågor att jobba med i ert team;

  • Vilken roll har jag i systemet? Vad behöver jag för att bli som bäst i min roll?
  • Hur kan vi tillsammans jobba för att bättre lära känna varandra och varandras roller?
  • Hur kan vi tillsammans jobba för att bättre utveckla rollerna på arbetsplatsen?
  • Hur kan vi tillsammans jobba för att bättre utvecklas i våra roller?
Föregående
Föregående

Information och teamarbete

Nästa
Nästa

Rolltagande